Thursday, March 25, 2010

mampukah aku..??

mampukah aku..!!
menjadi seorang anak yang taat pada kedua ibubapa..
mampukah aku..!!
menjadi seorang kakak yang akan membela adiknya tatkala ditindas..
mampukah aku..!!
menjadi seorang sahabat yang menutup aib kawannya..
mampukah aku..!!
menjadi seorang pelajar yang penuh dengan ilmu..
mampukah aku..!!
menjadi seorang Islam yang bertanggungjawab..
mampukah aku..!!
menjadi ummat yang mentaati sunnah baginda..
dan yang paling penting..

mampukah aku..!!
menjadi hamba Allah yang tidak menengkari suruhan-Nya

semua persoalan bermain di minda..
kadang-kadang tergantung-gantung jew kat atas syiling bilik aku..
semua tanpa jawapan..
dan aku masih mencari..
banyak lagi. sampai aku jdk nenek orang nanti belum tentu aku dapat jawap soalan tue. malahan mungkin bertambah. ye ler mampu kew aku jd bini yang baik. nenek yang baik. ibu yang baik. hah..!! tak kew bertambah tue. kalau soalan pereksa cm tue mungkin aku akan failed. so macam mana. hidup penuh dengan persoalan. tapi sebenarnya jawapan tue kita dah ada. cuma antara kita nak guna pkai atau pun tak jew. kita semua ada pilihan dalam hidup. kita pilih sendiri: kebaikan ataupun keburukan. kebanyakkan akan pilih kebaikan. kompem2 ler kan tapi adakah kebaikan tue kita aplikasikan dalam kehidupan seharian. aku pown kantoi. perubahan tak salah tapi orang tak nak berubah sebab fikir pasal persepsi orang lain. penting kew ape yang orang fikir pasal kita. salah kew kita nak berubah kearah kebaikan. mungkin ada ler yang cakap kita buang tabiat. nak mati dah ler tue sebab tue jadi baik. biarkan mereka berkata-kata. asalkan kita yakin dengan ape yang kita buat. tapi bila dah ramai yang kondem kita.huh aku pown give up. sebab rasa pelik pulak. bak kata sorang nie, perbuatan kita ditentukan oleh kita sendiri. aku pown dh xreti nak cakap. cuma asyik berfikir:: mampukah aku..!! agak2 nyer.. mampukah aku??

kalau aku cakap kat membe aku kompem2 aku kne marah. setakat ko fikir jew jadi ape?? xde usaha kalau cm tue xyah ler wat penat2 fikir. kalau ko fikir tros boleh jd kew?? kalau cm tue senang lar hidup dalam dunia nie.!! huh tue ler ayat dye.emotional sungguh. makan dalam tapi betol semua nyer. talk without action wat pe kn?? tapi action tue nak start cmner?? soalan lg..!! ntah ler. doakan ada perubahan yang baik dalam hidup aku. InsyaAllah aku akan usahakan. doakan untuk semua persoalan terjawab. xpe kawan, I'll my best.(^_^)..