Wednesday, March 10, 2010

kawan dan sahabat..

hmm(thinking..!!!) kan aku cakap aku terbanyak fkir sekarang nie. bukan ape tiba-tiba bila aku tengok kawan baik aku tadi tergenerate lak idea nyer.. kawan. macam-macam jenis ada. selalu kawan ni dikaitkan dengan orang yang kita kenal tak semestinya kita kena kenal seseorang tue dengan baik baru boleh jadi kawan. TAK!! bagi aku, kalau nak buat kawan tue cukup senang. perkenalan selama 1 minit pown kadang-kadang dah cukup untuk kita jadikan seseorang tue kawan kita. kawan biar bermilion2 ye tak?? ibu aku cakap kawan biar ramai selagi hidup selagi tue lar kita boleh cari kawan. kat cerok mana skali pown. perkenalan tue sangat senang. 'HAI', 'SALAM', N macam2 lagi perkataan yang amat simple untuk memulakan persahabatan. hidup dalam dunia nie xleh sombong. BAHAYA!! sekuat mana pown kita suatu hari nanti mesti kita perlukan orang lain untuk tolong kita dalam hidup nie sebab kita semua bukan perfect yang mampu buat semua perkara. kadang2 seseparuh orang ngaku yang diaorang mampu buat semua perkara. ler..!!! takkan nk kapan mayat sendiri kot. nak tanam mayat pown sendiri. PAYAH ler cam tue. kalau setakat fikir untuk tempoh masa 10 tahun maybe ler boleh. tue pown kalau boleh kan?? so kesimpulannya semua orang perlukan kawan. tak kisah lar kawan yang macam chipsmore kew, macam fair n lovely kew. tak kisah lar asalkan berkawan lah kamu.

tue pasal kawan. kalau sahabat lain cter lak. bagi aku kawan dan sahabat adalah sepenuhnya berbeza. SAHABAT manusia nie lar jenis yang menjadi pelengkap hidup aku. tanpa mereka sape lar aku. oleh kerana kawan tue terlalu ramai so kadang2 perangai pown macam2 ler kan. tapi dalam banyak kawan tue mesti ada seorang yang TERPILIH. ceh tak leh blah kan?? maksud terpilih kat sini ialah kita boleh memberi tahu semua masalah, bercerita, dan macam2 lagi lah. dalam erti kata yang lain sekarang nie ialah kawan baik. kawan BAIK OK..!! seertilah jugak dengan sahabat nyer tue. especially pada kami2 yang tinggal jauh dari keluarga. yang dihadap muka2 yang sama jugak. so sahabat tue lar tempat mengadu, tempat kesat air hidung, peluh dan macam2 lagi.(^_^) sahabat bererti menerima baik buruk sahabat itu seadanya. macam mana pown dia, dia tetap sahabat kita dan kita akan pertahankan diri dia dan persahabtan tue semampu yang boleh. tapi adat lar kalau ada yang touching ckit2 tue. tue lar rencah persahabatan tue. bagi aku, makin aku banyak gadoh ngan kawan aku tue makin rapat lar kami. hak88. sebab nanti adalah adegan pujuk-memujuk antara kami. kalau xpuas hati leh cakap masa tue. be out spoken dan jujur ketika bersahabat. tue lar rahsia aku..(^_^) sebab nanti kalau simpan2 dalam hati adalar pulak adegan ungkit-mengungkit. aku dh biasa sangat dah dengan situasi nie dulu. so mencegah lebih baik daripada merawat. hah?? tak betul dah aku nie. Alhamdulillah lar sebab dalam dunia nie aku dikurniakan ibubapa, adik-beradik, dan sahabat yang sempurna bagi aku. semua nie membuatkan aku terasa diperlukan walaupun kadang2 aku hanya menyibuk jew. tue mmg sifat semula jadi aku nk wat cmner. hah88.

paling penting hargai lah setiap perkara yang dikurniakan tuhan. bagi aku sahabat adalah diantara kurniaan tuhan yang bernilai dalam hidup. trime mereka seadanya mereka dan InsyaAllah mereka akan terima kita seadanya kita. lagi satu kalau dah nama nya pown sahabat or kawan baik, jangan lar plak kita kutuk dia belakang2. baik kutuk depan2 at least dia tahu mana yang silap nya. maksud kutuk tue bukan lar yang jenis btau kat mmbe lain yang dia nie xske mandi kew or kentut busuk kew tp istilah kutuk kat sni terjadi selalu nyer apabila korang bergaduh. haa kalau xpuas hati elakkan btau orang ketiga. situasi ini amat dan teramat sangat lar bahayanya. terlalu bahaya seperti memotong ketika lori sedang bergerak dengan laju di lorong bertentangan. cm tue ler bahayanye.

kesimpulannya,
berkawan lar selagi mampu. jangan salah pilih sahabat. hargai mereka yang berada di sekeliling anda. bak kat satu lagu tue::
kau sahabat ku kau teman sejati
selamat mencari teman sejati bukan teman sehati..!!(^_^)
berhati-hati dijalan raya, jangan memotong sesuka hati ok??